Hoppa till innehåll

Forskning och skolutveckling i Piteå under december 2025

Sammanfattning av FoU-teamets aktiviteter och forskning inom skolan i Piteå.

Forskning och skolutveckling i Piteå under december 2025

Under december 2025 har FoU-teamet i Piteå genomfört flera viktiga aktiviteter och seminarier med fokus på skolutveckling och forskning. Två digitala MULF-talkseminarier hölls i början av månaden, där bland annat Moa Frid från Luleå tekniska universitet presenterade sin avhandling om undervisning i förskolan. Vid det andra seminariet presenterades aktionsforskningsprojektet Läskraft, som drivs i samarbete mellan lärare från Piteå kommun och forskare vid Luleå tekniska universitet.

Läskraft – fokus på läsengagemang och läskompetens

Under 2025 har arbetet med Läskraft fokuserat på analys och publicering av vetenskapliga och populärvetenskapliga texter. Två artiklar har publicerats under året:

  • Den populärvetenskapliga artikeln Elevernas väg till stärkta läsmuskler – gemensamma samtal ger läsningen vingar (Karlsson et al., 2025) beskriver elevernas erfarenheter av projektet och är författad av tre lärare som varit processledare i Läskraft.
  • Den vetenskapliga artikeln Value creation through teacher–researcher collaboration in action research: engagement, agency and knowledge co-production (Bergmark et al., 2025), publicerad i tidskriften Educational Action Research, behandlar lärares professionella lärande och värdet av aktionsforskningsprocessen kring litteraturundervisning.

Forskarna och ansvariga lärare har även påbörjat en metodbok som ska visa hur lärare kan arbeta med olika undervisningsmetoder för att främja elevers läsengagemang och läskompetens. Boken planeras att ges ut av Gleerups.

Andra aktiviteter och presentationer

  • Den 9 december deltog Christina Wiklund i Skolforum Norrbotten och presenterade studier om lärares och elevers upplevelser av generativ AI i undervisningen, genomförda av FoU-teamet i samarbete med Luleå tekniska universitet.
  • Linda Wikström från FoU-teamet medverkade i Skolforskningsinstitutets Skolforskningspodden tillsammans med Mats Tegmark från Högskolan Dalarna. De diskuterade bland annat självständig tyst läsning och metoder för att stödja läsning i svenskundervisningen.
  • FoU-teamet har även sammanställt en verksamhetsberättelse för 2025 som kommer att distribueras i januari.

FoU-teamet i Piteå vill tacka alla som bidragit till skolutveckling under året och önskar en god jul och ett gott nytt år. De ser fram emot att fortsätta samarbetet under 2026, bland annat vid MULF-talkseminariet den 26 januari och nätverksträffen den 11 februari.

Relevanta källor

Dela detta inlägg!