Hoppa till innehåll

Ny organisation för kommunledningsförvaltningen i Piteå från 2026

Kommunledningsförvaltningen i Piteå får ny organisation från 1 januari 2026.

Ny organisation och bredare perspektiv för kommunledningsförvaltningen i Piteå från 2026

Från och med 1 januari 2026 införs en ny organisation för kommunledningsförvaltningen (KLF) i Piteå. Beslutet, fattat av kommunstyrelsen, syftar till att skapa bättre förutsättningar för ett sammanhållet och långsiktigt arbete mot kommunens vision att vara Sveriges bästa plats att bo på.

Ny organisationsstruktur

Den nya organisationen består av sex avdelningar:

  • IT-avdelningen
  • Ekonomiavdelningen
  • Avdelningen för kommunikation och marknad
  • Avdelningen för hållbarhet och samhälle
  • HR-avdelningen
  • Avdelningen för demokrati och utveckling

Denna omstrukturering är en del av ett större arbete där även uppdragen som kommundirektör och vd för Piteå Kommunföretag AB har slagits samman för att stärka det samlade ansvaret för kommunens verksamheter, utveckling och ekonomiska ställning.

Näringslivsarbetet under översyn

Parallellt pågår en översyn av hur näringslivsarbetet bäst organiseras för att stödja det lokala näringslivet. Det finns en ambition att placera detta arbete inom samhällsbyggnad för att skapa närhet till processer som rör lov, tillstånd och etableringsfrågor.

Fokus på samverkan och långsiktighet

Den nya organisationen lägger stor vikt vid nya arbetssätt som fungerar över förvaltnings- och avdelningsgränser. Det kommunövergripande perspektivet ska ges större tyngd för att säkerställa en tydlig ansvarsfördelning, styrning och samverkan som stärker kommunens utveckling och ger politiken och kommunkoncernen det långsiktiga och professionella stöd som krävs.

Förslaget har genomgått risk- och konsekvensanalys samt behandlats i facklig samverkan. Under samma möte beslutades även om strategisk plan och intern budget för 2026 för kommunstyrelsen, baserat på den nya organisationen.

Relevanta källor

Dela detta inlägg!